A 3h építésziroda elméleti és gyakorlati munkásságának szerves része a vidékiség és a kortárs kultúra közös nevezőjének keresése. Ennek az egyik megépült példája a csornai, értelmi sérülteket fogadó iskola épülete (az intézet másik iskolaépületét a Minusplus csapata tervezte).
- felelős tervezők: Gunther Zsolt, Csillag Katalin - 3h építésziroda
- tervezés/építés éve: 2004;
- fotó: © Máté Gábor
- → az épület a "hazai középületek" térképen itt!
Csorna egykor mezőváros volt, több mint hétszáz éves múlttal rendelkezik. Ebből kiindulva a tervezők a tradicionális elemek tudatos absztrakciójával álmodták meg az épületet.
A terv fő előképe a kisalföldi kisvárosi parasztporta, mely a környéken régebben elterjedt volt. A porta jellemzője az épületkaréjjal körbevett belső udvar, ahol akár szekérrel is át lehetett hajtani. Az áthajtás tengelyében fedett és fedetlen köztes terek jönnek létre – a nyitottság és a zártság dialektikája érvényesül. A kialakuló U-alakú udvar statikus motívumával szemben a lapos- és nyeregtetők váltakozása linearitást, dinamikát kölcsönöz a térrendszernek.
A vidék hagyományainak megtartását célozza a homlokzat és a belső anyagainak és színeinek gondos kiválasztása is. Az értékek továbbélése olyan analógiákon keresztül valósul meg, mint a homlokzat barna színe és a föld színének párhuzama, a nyers deszkázat és a nyers betonfelület faktúrájának kapcsolata, a részletek gyakorlatias és puritán logikája.
Ezzel kontrasztban áll néhány letisztultan formált elem. Ilyen a behajtó feletti nyeregtető nyers alulnézete, valamint a hagyományos nyeregtető lapostetőbe való átfordulása. Szintén a hagyományos rendszereket ellensúlyozzák a várt kapuk helyett hagyott üres nyílások.
Az épület nem csak funkcióját tekintve szigorúan funkcionális, külső megjelenése is ezt tükrözi. A homlokzatot sötétre festett felületét csak a síkból kiugró, fehérrel keretezett ablakok bontják meg. Ezzel szemben az épület belső, élénk színei feloldják a visszafogott és fegyelmezett külső megjelenést.
Mint minden átirat, ez az épület is csak csíráiban hordozza kiindulási kötöttségeit. Mérlegel, milyen rejtett értékek legyenek megmutatva. A végeredmény egy önmagában koherens, saját, rejtett szabályok szerint működő modern épület, mely vállalja a gyökereit.
az anyagot gyűjtötte: Novák Veronika
Publikációk:
internetes:
- 3h építésziroda: Csorna, Arany János Iskola értelmi fogyatékos gyermekek részére - in: építészfórum, 2004. március 26.;
- Kovács Dániel, Ongrádi Melinda: Magyarország legszebb iskolái - in: hg.hu, 2009. szeptember 7.
- Thuróczy Mária: Arany János School - in: Architerturuul.com, 2011. december 1.
- Arany János School For Mentally Handicapped Children - in: Phaidon Atlas;
nyomtatott:
- Gunther Zsolt: Átiratok - in: 2 épület - Csorna, Koroncó, kiadó: 3h Építésziroda Kft., 2004, p. 28;
- Otto Kapfinger: Meghitten idegen - Gondolatok a 3h építésziroda Csornai iskolájáról - in: 2 épület - Csorna, Koroncó, kiadó: 3h Építésziroda Kft., 2004, p. 46;
- Otto Kapfinger: Arany J. Grundshule – in: Neue Architektur in Burgenland und Westungarn, Verlag Anton Pustet, 2004.
- Bach Péter – Iskola Példák. A csornai Arany János Speciális Szakiskola épületei – in: Régi-új Magyar Építőművészet 2004/3, 23-26. o.
- Veroszta Zsuzsanna: „Az újabb pedagógiai koncepciók mentén feloldódnak az osztálytermek falai” - Interjú Csillag Katalinnal és Gunther Zsolttal, a 3H Építésziroda vezető tervezőivel - in: Educatio folyóirat, „Valóság”;
adatok:
- megbízó: Csorna város Önkormányzata;
- alapterület: ~ 600 m2