A John Pawson vezetésével 2012-ben befejezett belső átalakításával Magyarország egyik legfontosabb műemléképületének új, sok vitát és értelmezést eredményező tere jött létre. Pannonhalma bencés apátságát 996-ban alapították – a történelmi múltú apátság grandiózus épülettömbjének fizikai és szellemi vonzáskörzetében a kortárs építészet kiemelkedő minőségű alkotásait találjuk. Most már belül is.
- vezető építész tervező: John Pawson – John Pawson Ltd., London
építész munkatársak: Anna von der Schulenburg, Stefan Dold - felelős tervező: Gunther Zsolt – 3h építésziroda
tervvezetők: Tavaszi Tamás, Pataj Orsolya - liturgikus és teológiai koncepció: Pannonhalmi Főapátság Bazilika-műhely
- a tervezés/építés éve: 2007-2010/2011-2012
- fotó: © Török Tamás
Az ősi bazilika többször átépült – az 1137-ben már átalakított, majd az 1220-as évek elején gótikus stílusban átépülő templomot írta felül nagy magabiztossággal az 1870-es években Stornó Ferenc, aki Kruesz Krizosztom főapát idején a középkorról alkotott idea-kép mentén, purista műemlékvédelmi szemlélettel formálta át a térbelsőt, több helyen jelentős bontásokkal és átépítésekkel. Míg a 19. század első harmadáig lezáruló építkezések művészeti megítélése egyértelműen pozitív, a Stornó-féle átalakítások már vitát váltottak ki.
A fennállás ezeréves ünnepe időszakában egy új téri szemlélet iránti vágy fogalmazódott meg az alapítók szellemiségét követve – a mai kor igényei szerint új szakrális teret létrehozni, mivel a közösség a bazilika szakrális terének akkori állapotát már nem érezte megfelelőnek lelkisége kifejeződésére. A katolikus egyházon belül a szakrális tér értelmezése ma egy új fogalommal jellemezhető: a „communio tér” szemlélettel, mely (újra) asztalközösségként szemléli a liturgia terét.
Nem véletlen tehát a pannonhalmi változtatási igény – de pontos meghatározása alapos feltárást igényelt. Várszegi Asztrik főapát 2003-ban életre hívta a Bazilika Műhelyt, melynek feladata e bizonytalanság feloldása, a teológiai magyarázatból kiinduló átalakítás alapjainak megteremtése volt. Dialógus indult több médiumon keresztül is.
Egyértelművé vált a közösség számára, hogy az akkori fizikai tér (az évszázadok alatt felhalmozott-beillesztett tárgy-elemekkel) nem egyeztethető össze egyszerűséget és tisztaságot kívánó térszemléletükkel. A sokak által felkapott és különböző kontextusokban meglebegtetett szókapcsolat, mely „történeti bútorraktárként” aposztrofálta a legrangosabb nemzeti emlékhelyként számon tartott bazilika liturgikus terét, rögtön ellentábort generált művészetféltő körökben.
A szerzetesközösség (miután Peter Zumthor elfoglaltságra hivatkozva nem vállalta a tervezési feladatot) egy angol építészt kért fel a tervek elkészítésére. Akkoriban fejezték be John Pawson tervei alapján Csehországban egy trappista szerzetesi monostor építkezését, melynek esztétikai dimenzióiban megtalálni vélték a pannonhalmiak saját elképzeléseiket. Végülis az önrendelkezés jogát szem előtt tartva, többszörös egyeztetés után a terv átment az engedélyeztetési folyamatokon, a Kulturális Örökségvédelmi Hivatal (ekként talán utoljára leírva) jóváhagyásával megindultak az átalakítási munkák.
Az elmozdított tárgy-elemek vizuális összetettségét felváltotta az egyértelmű elemekre koncentráló olvasat. A tér hossztengelyét hangsúlyozva a nyugati torony alatt kapott helyet a keresztelőkút. A hívek által használható, lerövidült templomtér padozata a lépcsőkkel magasabban elhelyezkedő plánum felé emelkedik. A kibővített szerzetesi karzat stallumai között két fókuszpont: a hívekhez közelebb álló oltárasztal és a keleten pozicionált ambó. Komplexitásában egységes communio-tér, ahol a szóban és testben megvalósuló ige a közösség sűrűsödő középpontját teremti meg. Keleten a magasra kiemelt cibóriumos oltártér zárja a térsort, tabernákulumként szolgálva a liturgikus teret – alatta az altemplom a szent ereklyékkel.
A tér tiszta képlete nyílt átlátható térsor: a keresztség felvételétől az elmúlásig. Elemeit az ónix nemes anyagával hangsúlyozzák a tervezők. Legmarkánsabb megjelenése természetszerűleg az oltár monolitikus tömbjének van. Ez a tér legsűrűbb pontja – liturgikus és építészeti értelemben is. A nyugati kapu és a keleti térfal üvegablakaiba ónix táblák kerültek. A fény áttör az anyagon, misztérium-hatása felemelő – ezek a tér legkönnyebb pontjai. A Szent Márton ablakot felváltó hatalmas körablakot (lencseszerű csiszolásának köszönhetően) a középpont felé egyre markánsabban világítja át a természetes fény.
Az archaikus térhatároló szerkezetekre alapozó koncepció installáció-szemléletből táplálkozik – amit tökéletesen teljesítenek az újonnan létrejött tárgyak: a liturgikus térelemek mellett a tömör diófából mesteri minimalista illesztésekkel képzett stallumok, padok és mobilia-székek, a sekrestyék térbútorai, a finom absztrakcióval létrehozott gyönyörű álló lámpatestek a főhajóban és variációs megjelenésük függő világítótestekként a mellékhajókban. De a tér-tisztításnak áldozatul esett a térhatárolásként ugyancsak jelentős padozat. A kézi megmunkálással pattintott szélű eredeti solnhofeni kövek tradicionális megjelenését kiváltja a precíz vágással, elegáns illesztési rajzolattal rakott süttői mészkőburkolat.
(Vukoszávlyev Zorán írásának rövidített változata: régi-új MÉ, 2012/3)
2015-ös kiegészítés: A szentély 19. századi baldachinját a szerzetesek szerették volna eltávolítani, amibe a Műemlék-felügyelet nem egyezett bele (Metszet 2012/6, 16. oldal), ezt végül 2015-ben sikerült megvalósítani (ld. 4. kép - forrás: a Bencés Gimnázium facebook-oldala).
Publikációk:
internetes:
- A Pannonhalmi Bazilika belső helyreállítása – építészfórum, 2007. július 12.
- A szerzetesek eszményi megrendelők – a hg.hu cikke, 2012 augusztus;
- Jankovich Valéria: A Pannonhalmi Szent Márton bazilikáról még egyszer – in: Tervlap,2012. augusztus 30.,
- Csanády Pál: Felszentelték John Pawson misztikus terét Pannonhalmán – in: Tervlap, ,2012. augusztus 27.
- Ongrádi Melinda: Az építészet nem létezhet kompromisszumok nélkül– interjú John Pawsonnal, hg.hu, 2012. szeptember;
- Hartmen Gergely: Szerzetesek szolgálatában – a pannonhalmi bazilika felújításáról (interjú) - in: építészfórum, 2012. május 3.
- Garai Péter: „A szeretet a kövek közötti malter” - beszámoló a pannonhalmi bazilika felszenteléséről - in: építészfórum, 2012. augusztus 30.
- Gunther Zsolt: "A pannonhalmi bazilika nem rekonstrukció, hanem új entitás" – interjú, Építészfórum, 2012. november 23.
- Árvai András: Bencés minimál – a 6b.hu videóinterjúja, 2012. ápr. 5., Hartmann Gergely, Gunther Zsolt DLA, a felújítás vezető építésze és Fehérváry Jákó bencés szerzetes
- Fuga rádió, 2013 január 4., 18:15 – Ránki Júlia beszélgetőtársa Gunther Zsolt DLA, a felújítás vezető építésze és Németh Katalin műemléki felügyelő, valamint Fehérváry Jákó bencés szerzetes
- Kovács Dániel: Bencés minimál: kortárs építészet Pannonhalmán– hg.hu, 2011. május 26.
- A Pannonhalmi Bazilika rekonstrukciója– a belight! világítástechnikai cég honlapjáról, kiemelt referenciaként;
- Alison Morris: John Pawson: subtraction process - in: domus, 30 October 2012
- Zsombor Jékely: Reconsecration of Pannonhalma Abbey Church - in: Medieval Hungary, Monday, August 27, 2012
- Katona Vilmos: Az „üresség tere" - A pannonhalmi Bazilika szentélye - in: MÉonline, (a régi-új Magyar Építőművészet cikkének rövidített változata), 2015/10;
nyomtatott:
- A bazilika belső felújítása - in: Kortárs építészet Pannonhalmán; kiállítási katalógus, Pannonhalmi Főapátság, 2011;
- Turányi Gábor: A messziről jött ember – in: A Pannonhalmi Bazilika felújítása, Bencés Kiadó, pp. 12-16., 2012,
- Ferkai András: Fényben úszó világ. A Pannonhalmi Főapátság Szent Márton-templomának felújításáról - in: Metszet 2012/6, november-december
- Fehérvári Jákó: A pannonhalmi bazilika felújításáról - in: Metszet 2012/6, november-december
- Vukoszávlyev Zorán: A téri minimum teljessége - in: régi-új Magyar Építőművészet, 2012/3 - az online változat itt olvasható;
- Katona Vilmos: Pannonhalma színeváltozása: John Pawson megvalósult terve a Pannonhalmi Főapátság bazilikájában – in: Octogon 100 (2012. okt.) 36-40. old.
- Katona Vilmos: Áttetsző misztérium: Gunther Zsolt építésszel Katona Vilmos beszélgetett - in: Octogon 100 (2012. okt.) 41-43. old.
- Katona Vilmos: Imperfectum - in: Octogon 100 (2012. okt.) 44-45. old.
- Masznyik Csaba: A kortárs művészet akarása - in: Műértő, 2013 április;
- Középkori – historizáló – kortárs: Szilágyi Klára és Erő Zoltán interjúja Dávid Ferenc művészet-történésszel - in: Műértő, 2013 április;
- György Péter: Két hegy: Dobogókő, Pannonhalma - in: Állatkert Kolozsváron - Képzelt Erdély című könyv, Magvető Könyvkiadó, 2013 ; egy részlete itt olvasható;
- Katona Vilmos: Az „üresség tere" - A pannonhalmi Bazilika szentélye - in: régi-új Magyar Építőművészet, 2015/10;
Adatok:
- megbízó: Pannonhalmi Főapátság
- az épület a tervezők honlapján: John Pawson, 3h építésziroda;
- az épület a megbízók honlapján: bencés.hu;